Wednesday, February 3, 2010

The Greatest Phantom Menace Review Ever

You'll forgive me if this is outside my normal purview, but this is the single-best critique of a movie--and all its faults--I've seen in a long while.

That's actually Part I of a 7-part review (find the other parts here, or go from the sidebar of the above link). It's definitely a bit long, but I found myself nodding in agreement throughout.

Here's the first part, for those wanting a taste:

8 comments:

Rob Lang said...

LOL, Really good except Ewan McGreggor is the Scottish actor who played Obi Wan. Doh!

Zachary The First said...

He did that on purpose, I think. Deliberate misnaming is his little schtick he does.

anonynos said...

This thing again? Oye. I can't get past the impression that he is tying not hard to be snarky. And that it's not really spontaneous in any way, so the whole thing about comparing characters comes off, to me, as a straw man argument where he is only having people say what supports his theory.

Oh.. and his whole pizza roll "I'm a crazy psycho-killer rapist" "in joke" he has? Yeah. I don't find pretending to be a psycho killer rapist who killed your wife to be "amusing" as part of a star wars review...

Zachary The First said...

Oh, it's snarky.

Yeah, the whole killed my wife thing runs old, but I really enjoy his review of the movie itself...

anonynos said...

Hmm... damn lack of an edit feature... "that he is tying not hard to be snarky" should be "that he is trying /TOO/ hard to be snarky".

I don't mind snark. I'm pretty snarky. But it just feels like he's trying to be snarky, which makes it seem forced and thus loose it's charm. I'm sure I've said some (not all, cause like I said I think some of his stuff are real straw men arguments) of the stuff he has. But when you obviously (IMO) script it out like he has it looses it's reality. And at that point hes just being a bad reviewer, if not a totally disingenuous one.

I dunno. I guess the whole character contrast thing really stuck in my craw. Obviously if people like and grew up with the originals they will have more success riffing stuff off for the characters, than if they watched something once and already dismissed it as not liking it. It doesn't mean the new one didn't have personality or characterizations... it means that those people didn't actually put any brain power to it.

Zachary The First said...

I see where you’re coming from, I think. And admittedly, what’s he’s done is given voice a bit to some of the anger and disappointment people felt because, well, in a way, it would be hard for the newer movies to live up to their childhood

I’m in the camp where I didn’t particularly like Ep. 1-3, and am pretty vocal (esp. when drunk at Gen Con) about the fact. I’m sure part of it is nostalgia letdown, but another part is I feel things just get way convoluted. It doesn’t have to always make sense (Lord knows plenty in A New Hope didn’t), but if it doesn’t make sense, you can’t have a plodding story so people have time to engage in what would otherwise be “refrigerator logic”.

Thanks for the comments, btw.

clash bowley said...

There *as* no Episodes 1-3. Ok? Understand me, Zachary? They never happened. it was a bit of undigested beef, a fever dream. One day, if we are truly sincere, the Great Lucas will arise from our pumpkin patch and gift us with episodes 1-3, but that has not happened yet!

-clash

Stuart said...

I was first in line at the Episode I premiere for the 6pm show on opening day. With my fiancee. And my parents.

I watched episode II on DVD a year or two after it came out.

I still haven't watched episode III, and that's unlikely to change anytime soon.

Excellent review. :)